Ett somrigt, litterärt livstecken från ”Hörnan”

”Ryktet om denna bloggs död är starkt överdrivet” för att parafrasera Mark Twain. 🙂 Visserligen är jag en varm anhängare av att lunka på i min egna takt och inte drabbas av sociala medier-stress och låta mig förslavas av uppdateringsstress m.m. Men det var ändå ett tag sedan jag skrev något HÄR, så det kan möjligen vara på sin plats med ett litet livstecken. Jag har också haft semester nyligen vilket för min del även innebär semester från sociala medier. Annars försöker jag att dela intressanta länkar, oftast med kommentar, på Facebook och mikrobloggen Twitter.

Jag är förvisso en riktigt inbiten bibliofil som försöker ha en fackbok och en skönlitterär bok på gång parallellt, men det finns folk som recenserar bättre och mer regelbundet. Likaså finns det andra skribenter inom mina fackmässiga nördområden som presterar bättre texter, men möjligen kan det bli någon text åt det hållet. 🙂 Vad gäller bokinköp har jag måst dra ner drastiskt fram till och med nästa höst. Jag är nämligen evakuerad från min lägenhet p.g.a. fuktskada och en allmän renovering av huset och bor tillfälligt hos släktingar. Detta till trots så växer ändå högarna med bokinköp. 😉

Jag kan ju i alla fall berätta ett par glädjande litterära nyheter. Dels fick jag tips av en kännare om Kafkas brev i rikt kommenterad utgivning av Bakhåll, vars 3 första volymer jag har lånat hem och tänker sätta tänderna i vid tillfälle. 🙂 Eller vad säger ni om dessa titlar/textrader:

”En bok måste vara som en yxa för det frusna havet inom oss” och
”Jag har inga litterära intressen utan består helt av litteratur”?

Om jag känner mig värdig och inspirerad kanske det blir någon/några text/texter om denna del av den litteräre gigantens produktion.

En annan mycket trevlig nyhet är att i år har Mjölby bibliotek även börjat med Sommarboken för vuxna. För barn är denna läsfrämjande aktivitet väl etablerad nationellt sett och jag vill säga även ett naturligt inslag i bibliotekens verksamhet denna tid på året. Sommarboken för vuxna innebär att man skall läsa och i korthet redovisa 5 böcker. Därefter får man en bok.

Sommarboken för vuxna

Jag valde att redovisa följande läsning:

  • Alruna” + novellen ”Spindeln” av Hanns Heinz Ewers. En tysk klassisk skräckroman (plus en novell på köpet). Tysk skräck är man ju inte bortskämd med. Ärligt talat så var faktiskt ”Spindeln” bättre. 🙂
  • Jag stred med Panzer Lehr 1944-1945: pansarspaning tar täten” av Otto Henning. Oftast är det segrarna som skriver historia men denna välskrivna memoarbok är skriven av en tysk och handlar om elitdivisionen Panzer -Lehr. Godis för oss historienördar! 🙂
  • Det” av Stephen King. En tegelsten till klassiker som jag omläst i vuxen ålder. Både en barndomsskildring/att bli vuxen-bok och en skräckbok om skräckens natur.
  • Hem och stat: tal vid rösträttskongressen i Stockholm 1911” av Selma Lagerlöf. Denna essä är feminism när den är som bäst och mest trovärdig: saklig, intellektuellt hederlig och äkta övertygande genom argument. (Det finns f.ö. 2 essäer till i den serien om kvinnors rättigheter som är minst lika läsvärda.)
  • Koreakriget 1950-1953” av Artur Szulc är en efterlängtad bok för att fylla en kunskapslucka om en konflikt som påverkar oss än i dag. (Faktum är att de båda koreanska staterna aldrig slöt något fredsavtal.) Denna bok är den första i sitt slag på svenska.

”Belöningen” som ett resultat av mitt fria val bland prisböckerna blev den härligt tjocka gotiska ”Melmoth” av Charles Robert Maturin. En bok som ger ”Legenden om den vandrande juden” och ”Faust”-vibbar samtidigt som den är psykologisk, vilket egentligen inte är min typ av skräck. Men den verkar ändå lovande. 🙂

Melmoth

PS. I ett avsnitt med gamla Barnaby (”Morden i Midsomer”) förekommer Melmoth Hall med en äldre anfader; Sir Hugo Melmoth. Så antingen det nu är ett medvetet val av manusförfattaren med den onda mot mörksens makter vända litterära referensen eller bara råkar vara ett sammanträffande med ett vanligt efternamn,  verkar det i alla fall vara passande. DS.

//BloggNisse

 

 

 

 

Etiketter: , , , , , , , , ,

Ett svar to “Ett somrigt, litterärt livstecken från ”Hörnan””

  1. Mattias Persson Says:

    Det är lätt att låta bokhögarna växa och att drabbas av platsbrist. Av den anledningen kan det vara en god tanke att inte enbart köpa böcker, utan även att göra sig av med böcker, antingen genom att sälja eller att skänka. På så vis blir en boksamling levande. Jag praktiserar själv den filosofin. Det är något vackert med att en gång ha ägt en bok, att sakna den, för att någon gång i framtiden kanske stöta på den igen.

Lämna en kommentar